Mizuno Golf zīmola vēsture – slavenā sporta uzņēmuma golfa pirmsākumi!
Golfa sabiedrībā nav neviena, kas nebūtu dzirdējis par Mizuno zīmolu vai nebūtu lietojis tā produktus – apavus vai nūjas. Galu galā tas ir zīmols ar vairāk nekā 100 gadu pieredzi tirgū, kas tiek ieteikts gan profesionāliem, gan iesācējiem sportistiem, cita starpā arī augstas kvalitātes dēļ par salīdzinoši nelielu samaksu. Bet ar ko šis zīmols atšķiras no pārējiem? Kāda tieši ir tā vēsture? Un kas tam ir kopīgs ar planieriem?
Mizuno Golf zīmola vēsture – kas un kad to izveidoja?
Lai pilnībā izprastu zīmola pirmsākumus un uzzinātu, kad tika dibināts Mizuno Golf, mums ir jādodas atpakaļ uz Kioto, kur tolaik 18 gadus vecais kimono veikala darbinieks Rihači Mizuno noskatījās savu pirmo beisbola spēli un uzreiz iemīlējās šajā sporta veidā. Tāpēc 1906. gadā Osakā, Japānā, viņš kopā ar savu jaunāko brāli Rizo nodibināja veikalu Mizuno Brothers Ltd. (tagad Mizuno Corporation), kurā viņi kopīgi pārdeva no ārvalstīm importētu beisbola inventāru.
Uzņēmumam attīstoties, 1910. gadā tā galvenā mītne tika pārcelta uz Umeda Shinmichi Osakā un veikals pārdēvēts par Mizuno veikalu. Vēloties uzlabot pārdodamo produktu kvalitāti, brāļi 1913. gadā sāka ražot savu beisbola inventāru, ko izstrādāja Rihači. Laika gaitā ģimenes uzņēmums sāka interesēties arī par citiem sporta veidiem. Mizuno zīmols 1928. gadā sāka ražot savus pirmos vieglatlētikas apavus ar gariem tapām, ko izmantoja kā smailes, un visbeidzot 1933. gadā radīja savu pirmo golfa aprīkojumu – Star line nūjas.
Pirmais beisbola inventārs, ko ražo un pārdod brāļi Mizuno
Pirmās Mizuno golfa nūjas
Star Line modelis bija pirmais kaltais gludeklis, un tā kvalitāte un izgatavošanas metodes ir Mizuno zīmola mantojums, kas ražošanā tiek izmantots vēl šodien. Star Line ir simbolisks sākums Mizuno Golf zīmola vēsturei, kas tagad rada ne tikai nūjas, bet arī golfa bumbiņas vai apavus. Kā viss turpinājās?
Interesants fakts. 1936. gadā Mizuno 30 gadu jubilejā sāka ražot planierus, pirmais izmēģinājuma lidojums notika virs Fudzi kalna, un 1940. gadā Mizuno “Type 301 Soarer” modelis uzstādīja jaunu Japānas augstuma un lidojuma ilguma rekordu.
1965. gadā zīmols atvēra vienu no pasaulē lielākajām rūpnīcām Yoro pilsētā, kur tas vēl joprojām ražo golfa inventāru, un 1968. gadā Mizuno sāka pārdot jaunu, augstas kvalitātes nūju līniju ar nosaukumu “Grand Monarch”, kas 1977. gadā kļuva par zīmola biļeti uz iekļaušanu Amerikas Golfa slavas zālē – vienu no lielākajiem sasniegumiem golfā. Japānas golfa kompānija vislielāko uzplaukumu un nostiprināšanos kā augstākās kvalitātes aprīkojuma ražotājs piedzīvoja 20. gadsimta 70. gados, kad norisinājās divi nozīmīgi notikumi.
- Mizuno sāka eksportēt golfa nūjas uz Eiropu.
- 1974. gadā zīmols izlaida ikonisko gludekli All Star, kura galvas dizains bija unikāls tam laikam, kā arī volframa sinkers.
Jāatceras, ka tolaik gludekļus izgatavoja vienā veidnē, un pēc izņemšanas tos vajadzēja slīpēt ar rokām, tāpēc nūjas bija nevienmērīgas, un bieži vien profesionāliem spēlētājiem nācās pasūtīt vairākus komplektus, lai izvēlētos sev piemērotākās nūjas. Savukārt Mizuno zīmols izmantoja citu metodi, kurā tika izmantotas divas veidnes, kas deva precīzākus rezultātus un prasīja maz roku slīpēšanas – tas nozīmē labākus un kontrolētākus rezultātus golfa spēlētājiem.
Turpmākajos gados Mizuno nepārtraukti attīstījās, atverot arvien vairāk rūpnīcu, papildinot portfeli ar aksesuāriem un aprīkojumu vairākiem sporta veidiem, kotējoties Japānas biržā, organizējot vai līdzorganizējot sporta turnīrus un ienākot arvien vairāk tirgos, kas nostiprināja zīmola pozīcijas pasaulē. Mizuno zīmola golfa vēsturē nozīmīgākie notikumi ir šādi:
- Vanguard nūjas – 1982. gadā izlaistās nūjas ar oglekļa šķiedras (oglekļa) galviņām – bija pirmais zīmols pasaulē, kas veica šādu soli. Pēc tam daudzi zīmoli sāka izmantot šo materiālu savu golfa nūju izstrādē, piemēram, TaylorMade 2021. gadā ar savām oglekļa Stealth kokiem;
- Golfa aprīkojuma ražošanas sākums Eiropā – 1986. gads;
- Mizuno Pro Ti-110 un Mizuno Pro Ti-120 – 90. gadu sākumā viņi pirmie pasaulē radīja golfa nūju sēriju ar titāna galvu.
- Irony Notus – izlaisti 1992. gadā, tie kļuva par Japānas golfa uzņēmuma milzīgiem panākumiem, pateicoties jaunam produktu plānam, kā arī pārdomātai mārketinga stratēģijai. Mizuno zīmols nevēlējās maksāt profesionāliem spēlētājiem par sava aprīkojuma izmantošanu, kā to darīja citi uzņēmumi. Viņu mērķis bija uzlabot tehnoloģiju, lai spēlētāji paši izvēlētos Mizuno, un tas viņiem izdevās, jo viņu ironi bija populārākā izvēle ASV PGA un turnīros Eiropā.
Tomēr Mizuno panākumi un vēsture nav saistīti tikai ar golfa nūjām, bet arī ar augstas veiktspējas golfa apaviem, kas vairākkārt pierādījuši sevi sporta pasākumos. Ko viņi ir sasnieguši šajā jomā?
Mizuno apavi – pirmā izvēle ne tikai golfa spēlētāju vidū
Svarīgs gads Mizuno zīmola kā augstas klases sporta apavu, ne tikai golfa inventāra, ražotāja attīstībā bija 1972. gads, kad tas laida klajā “M-Line” sēriju. Tās mērķis bija kļūt par universāliem apaviem, kurus iecienītu gan sportisti, gan neprofesionāļi, kas tos vēlētos izmantot ikdienā, un šis mērķis tika sasniegts, jo tie kļuva par pārdošanas hitu visā pasaulē. Mizuno vēsture ir radījusi daudzus jauninājumus, kas ļāva tai ienākt jaunos tirgos un apgūt arvien vairāk sporta veidu, piemēram, futbolu, volejbolu un skriešanu. Starp tiem jāmin šādi, kas ir nesuši augļus, nosakot jaunus standartus sporta aprīkojuma nozarē.
- 1980. gads un uz “M-Line” risinājuma balstītu apavu ieviešana – Mizuno zīmols radīja apavus, kas palīdzēja spēlētājiem veikt vienmērīgākas un precīzākas kustības laukumā un to darīt ar daudz mazāku nogurumu, pateicoties ražošanā izmantoto vieglo materiālu izmantošanai.
- “RunBird” apavi – viena no nozīmīgākajām, ja ne pati nozīmīgākā diena Mizuno vēsturē. 1983. gadā viņi izlaida vēl vienu apavu skrējējiem, taču šoreiz tam bija apzīmējums, kas simbolizēja “planētas riņķošanu” un ar formu atgādināja “skriešanas putnu”. Tādējādi šī apava izlaišana aizsāka Mizuno zīmola logotipu, kas visiem ir labi pazīstams un ko zīmols izmanto vēl šodien.
- “Morelia” futbola apavi – apavu sērija, kas jaunākās versijās tiek ražota arī mūsdienās. Tās 1985. gadā tika reklamētas kā īpaši vieglas apavi (sver tikai 245 gramus), kas būtu ideāla izvēle neatkarīgi no prasmēm, pozīcijas laukumā vai pieredzes.
- Pasaules rekords 1991. gada pasaules vieglatlētikas čempionātā Tokijā – vēsturisks brīdis, kad par šo zīmolu runāja visa pasaule. Amerikānis Karls Lūiss, skrienot ar Mizuno apaviem, ar laiku 9,86 sekundes pārspēja toreizējo pasaules rekordu 100 metru skrējienā. Beidzot Mizuno sapņi par izcilību piepildījās.
- Deviņkrāsu beisbola tapas – tagad tās ir visu zīmolu standarts, radot apavus šim sporta veidam, taču 1996. gadā tās bija inovācija, ko tirgū ieviesa Mizuno.
- “Wave Rider ” – visiem skrējējiem labi pazīstams flagmanis, kas nosaukts pēc “Mizuno Wave” viļņotās zoles, kas nodrošina gan stabilitāti, gan amortizāciju treniņa laikā. Zīmols līdz pat šai dienai turpina radīt nākamos šīs sērijas apavus.
Papildinot Mizuno zīmola stāstu, vēl ir jāpiemin “RunBird” simbols un slavenais Mizuno golfam raksturīgais teiciens, kas ir ne tikai visu golfa spēlētāju lūpās, bet arī darbojas kā hashtags sociālajos tīklos.
“RunBird” un “Nothing feels like a Mizuno”
Slaveno “RunBird” logotipu, kas uz apaviem debitēja 1982. gadā, radīja Noboru Kono – pats izstrādes process ilga divus gadus. Tam ir vairāki simboli.
- “Run ” – skriešana, kas ir sporta un veselības zīme.
- “Bird” – putns, kas Japānā ir mirušo brīvo garu zīme. Tie ir ļoti svarīgi tur dzīvojošajiem un tiek pienācīgi godāti. Šajā gadījumā tas vienkārši apzīmē saknes, uzticību tradīcijām un vērtībām.
- Kopā tas simbolizē “neierobežotu sporta telpu un dinamismu”. – ātrumu, kustību un spēku, kas ir svarīgi Mizuno zīmola misijā un visu produktu radīšanā.
Savukārt zīmola devīze “Nothing feels like a Mizuno” ir cieši saistīta ar golfa nūju kvalitāti un izgatavošanu – zīmols ir noteicis standartus šajā jomā, īpaši attiecībā uz gludekļiem. Tādējādi tas ir ne tikai gudrs mārketinga sauklis, ko tagad atkārto golfa spēlētāji visā pasaulē, bet arī mūžīgs zīmola paziņojums, kas sola tādus produktus kā neviens cits.